Jak stworzyliśmy to arcydzieło


„Tylko ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi” – Napoleon Bonaparte

Około pół roku temu wpadliśmy na pomysł stworzenia Encyklopedii Konsol Stacjonarnych z okresu 1972-2021 czyli tak naprawdę od czasu gdy na rynek trafiła pierwsza konsola aż do dziś. Zdawaliśmy sobie sprawę z tego że nie będzie to proste lecz włożyliśmy wszystkie nasze siły w to aby zaoferować ci najlepszej jakości produkt w przystępnej cenie. Już wtedy myśleliśmy sobie jak świetnym uczuciem będzie potem wydawanie tej książki oraz trzymanie rzeczywistego fizycznego egzemplarza. Awięc w pełni zmotywowani ruszyliśmy z projektem. Pierwszym krokiem było wypisanie wszystkich konsol począwszy od Magnavoxa Odyssey kończąc na Xboxie Series X. Staraliśmy się tych sprzętów wypisać jak najwięcej nawet uwzględniając te bardzo mało znane konsole. Ten krok pomimo że wydaje się prosty to był dość czasochłonny gdyż trzeba było się upewniać aby nie pominąć nawet jakichś bardziej istotnych konsol. Następnym krokiem było wyszukanie danych na temat wszystkich tych sprzętów. To było już nie lada wyzwanie gdyż bardzo często trzeba było przeszukiwać zagraniczne fora (najczęściej Japońskie) aby uzyskać szczegółowe dane a zwłaszcza kiedy jakaś konsola została wydana jedynie w jednym poszczególnym kraju. Nieraz nawet nie mogliśmy być pewni co do danej informacji ze względu na sprzeczność kilku źródeł co do daty premiery czy ceny w jej dniu. To był chyba jeden z najdłuższych procesów pracy nad tą Encyklopedią. Jednak pomimo tych wszystkich trudności udało nam się opisać każdą konsolę jak największą ilością szczegółów tak aby upchać w książce jak największą ilość wiedzy i informacji

Statystyki

Godzin spędzonych nad projektem
tygodni pracy nad encyklopedią
Osoby realizujące projekt
Koszty projektu w złotówkach

Przy projektowaniu okładki również napotkaliśmy problemy typu nie zapisanie pliku w Gimpie przez co gdy chcieliśmy poprawić ułozenie konsol musieliśmy robić całą okładkę od nowa gdyż nie mieliśmy dostępu do warstw. Aby na przykład zaprojektować kartki dołączane do książki musieliśmy na nowo tworzyć układ konsol z okładki. 

Jako że tworzenie książki trwało dość długo to przez cały czas byliśmy w napięciu i nie mogliśmy się doczekać aż w końcu ją ukończymy. Pod koniec pojawiło się parę czynników wydłużających projekt lecz nareszcie mamy nasze dzieło w formie fizycznej książki co sprawia nam niezmierną satysfakcję. Sami na początku już próbowaliśmy wyobrazić sobie jak będzie ona wyglądać po wydrukowaniu i jakie to będzie uczucie trzymać własną książkę w rękach. Mamy nadzieję że podobne emocje również w was wzbudzi ta encyklopedia. Udało nam się ją nawet oficjalnie zarejestrować i ma ona dzięki temu swój numer ISBN.

Wszystko to wymagało bardzo dużo pracy i czasu. Jednak pomimo takiego wysiłku daliśmy radę. Trzymała nas w nadzieji bardzo ważna rzecz jaką jest motywacja. Mieliśmy wizję rozpopularyzowania tematu który nas fascynuje i teraz widzimy że ta wizja zaczyna się spełniać. Mamy nadzieję że dzięki naszym staraniom znacznie powiększymy modę na retro.